6 noderīgi padomi, kā apvaldīt mokošo kāri pēc saldumiem

14.11.2016

Saldu produktu īpatsvara samazināšana savā ikdienas ēdienkartē var likties kā sarežģīta un apnicīga nodarbe. Tomēr pēc Valio pārdošanas vadītāja Latvijā Rolanda Maziņa vārdiem, cukura patēriņa ierobežošana no veselības viedokļa ir ļoti apsveicama apņemšanās. Vienlaikus šai lietai nav nepieciešama pārāk radikāla pieeja, bet gan jāņem vērā sabalansēts uzturs un jāveic pietiekami daudz fizisko aktivitāšu, kas uzņemto enerģiju palīdzēs patērēt.

Pēc Maziņa vārdiem, Valio Latvijā ir uzsācis cukura samazināšanas programmu ar mērķi samazināt cukura daudzumu jogurtos, biezpiena produktos un kefīra dzērienos ar piedevām, lai līdz 2020. gadam tajos iekļautā baltā cukura daudzums būtu par 30% mazāks, nekā šodien. „Tomēr, ja cilvēki mājās, darbā un brīvajā laikā cukura daudzuma patērēšanu nesamazinās un savas fiziskās aktivitātes nepalielinās, pārtikas ražotāju centienu iedarbība nebūs tik efektīva,“ atzīst Maziņš.

Tamdēļ, lai uzsāktu apvaldīt kāri pēc saldumiem, pēc Maziņa vārdiem, ir svarīgi saprast, kāda ir atšķirība starp pievienoto un dabīgo cukuru. Dabīgā veidā iegūtiem cukuriem, piemēram, fruktozei (augļos), laktozei (pienā) un maltozei (graudaugos) piemīt enerģētiskā vērtība, tomēr, ja tiek piekopts aktīvs dzīvesveids, par to patērēšanu nav nepieciešams pārlieku satraukties. Pievienotais cukurs, jeb baltais cukurs toties ir rūpnieciski pārstrādāts pārtikas produkts, kas nav sastopams dabā un no tā patērēšanas pārlieku lielos daudzumos vajadzētu atturēties.

Valio pārdošanas vadītājs Latvijā sniedz sešus noderīgus padomus, kā ar mazu solīšu palīdzību samazināt savu ikdienas cukura patēriņu un tādējādi panākt veselīgāku dzīvesveidu:

1.Veiciet fiziskas aktivitātes

Fiziskās aktivitātes ne vien palīdz patērēt apēsto enerģiju, bet piedāvā iespēju pavadīt lietderīgi un patīkami savu laiku. „Jo vairāk laika pavadām kustoties, jo mazāk to patērējam, vakaros sēžot pie televizoru ekrāniem un našķējoties ar saldumiem. Aktīvs dzīvesveids nebūt nenozīmē stundām ilgi nodoties treniņiem – pietiks arī ar regulārām pusstundu ilgām pastaigām svaigā gaisā,“ atzīst Valio pārstāvis.

2.Iekļaujiet savā ēdienkartē olbaltumvielas

Olbaltumvielas palīdz paātrināt mūsu vielmaiņu, paaugstināt enerģijas līmeni un stabilizēt glikozes saturu asinīs. Turklāt tās rada sāta sajūtu uz ilgāku laiku un tādējādi novērš domas no saldumiem. „Ja rodas kāre pēc kā salda, labāk sniedzieties pēc olbaltumvielām bagāta biezpiena krēma vai grieķu jogurta, īpaši, ja tas ir bez piedevām. Ja garšas gaume pieprasa ko vairāk, tad kā piedevu iesakām izraudzīties svaigas ogas vai sasmalcinātas mandeles,“ ieteikumos dalās Valio pārdošanas vadītājs Latvijā Rolands Maziņš.

3.Pagatavojiet sev vienu gardu tēju

Ja jūtat, ka tuvojas kāre pēc saldumiem, pagatavojiet sev kādu spēcinošu tēju. Piparmētru, ingvera vai indiešu Chai tējas savu īpatnējo garšas īpatnību dēļ ir ļoti piemērotas, lai mazinātu kāri pēc saldumiem. „Ja rodas lielāka nepieciešamība pēc saldumiem, tējai var pievienot karotīti medus (kas arī ir bagāts ar cukuru, tomēr tā priekšrocība ir dabīgā izcelsme). Cukuru tējā gan nevajadzētu lietot,“ piemetina Maziņš.

4.Lietojiet uzturā vairāk omega-3 taukskābes un B3 vitamīnus

Pēc Maziņā vārdiem, uztura speciālisti ir apstiprinājuši, ka zināmu uzturvielu trūkums organismā var palielināt kāri pēc saldumiem, tādēļ svarīgi lietot uzturā sabalansētu un daudzveidīgu pārtiku. Omega-3 taukskābes paaugstina šūnu jutību pret insulīnu un pasargā no diabēta. Daži vitamīni, piemēram, B3 vitamīns vai magnēzijs, cukura līmeni asinīs var pat uzturēt normālā līmenī.

5.Ēdiet regulāri

Cilvēkiem, kas ēd neregulāri, sarūk arī cukura līmenis asinīs, viņi ir izsalkuši un kāre pēc saldiem našķiem arvien pieaug. „Vienkāršs risinājums - ar kritisku aci pārskatīt savas ēdienreizes. Ieteicams ēst trīs reizes dienā un starp ēdienreizēm varētu divas reizes iestiprināties,“ stāsta Valio pārdošanas vadītājs Latvijā.

6.Guliet pietiekami ilgi

Nepietiekams miegs arī palielina ēstgribu. Jo īsāks miega laiks, jo kārdinošāki kļūst visi iespējamie neveselīgie našķi. „Organisms ir noguris, un tam ir nepieciešams tūlītējs uzmundrinājums, ko piedāvā saldumi. Diemžēl to iedarbība ir īslaicīga un pēc laika atkal būsiet saguris. Labs un veselīgs miegs ir visa sākums,“ atzina Maziņš.